Met 25 jaar ervaring in wisselende functies als loopbaanadviseur en adviseur werving & selectie zat MIDAS aan beide kanten van de sollicitatietafel. Als ondersteuner van de sollicitant of als selecteur voor de werkgever. Een aantal jaren binnen een non-profit bedrijfscultuur en vele  jaren binnen een profit- bedrijfscultuur. Dat was een avontuurlijke verkenningstocht van zijn eigen competenties en op die manier passeerden duizenden kandidaten op papier en honderden op gesprek.

Waarom MIDAS beter werkt

Solliciteren blijkt voor velen te leiden tot onzekerheid over de eigen schrijfstijl, over de woordkeus en zinnen, en vooral over de verwachtingen van de werkgever: “wat wil men eigenlijk van mij weten?”. Dat leidt er vaak toe, dat de kandidaat zich, uit onmacht, maar tevreden stelt met veel gebruikte cliché-zinnen in de brief en een onvoldoende specifieke voorbereiding op het gesprek. Bij de gangbare sollicitatieondersteuning kent het formuleren van eigen kwaliteiten, motivatie en geschiktheid, als beslissend onderdeel van solliciteren, helaas relatief weinig aandacht. Veelal wordt onder de noemer van “zelfredzaamheid” wel van de kandidaat verwacht, dat deze dit moeilijkste onderdeel zelf formuleert. Bij de kandidaat leidt dat, begrijpelijk, tot de verzuchting: “moet ik toch nog alles zelf doen”.

Dat moet beter en dat kán beter was MIDAS’ bevinding.

 

De sollicitatieondersteuning moet vooral geconcentreerd zijn op het vaak meest lastige onderdeel voor de kandidaat: hoe formuleer ik mijn kwaliteiten, mijn motivatie en mijn geschiktheid voor deze functie in dat bedrijf. Bij de ontwikkelde formule zijn 4 invalshoeken van belang:

    1. Kruip in de huid van degenen, die je beoordelen, de selecteurs, en gebruik hun eigen  taal
      (“If you can’t beat them, join them!“)
    2. De beste leermethode is: “al doende leert men”
    3. De beste werkwijze is 1 op 1 met de kandidaat
    4. Deze arbeidsintensieve aanpak moet zowel zeer persoonsgericht zijn als betaalbaar

Het laatste dilemma is opgelost door middels e-coaching, eventueel ondersteund door telefonisch contact, gegarandeerd zeer nauwkeurig maatwerk op de persoon én elke vacature te realiseren. Met bovendien als voordeel, dat MIDAS daardoor landelijk beschikbaar is.

MIDAS formule

Met schaven, schuren en polijsten heeft MIDAS de afgelopen jaren een uitstekend concept ontwikkeld, de MIDAS formule. Uitgangspunt is de kandidaat te helpen bij het formuleren van de vereiste sollicitatietaal, zodat deze zelfstandig adequaat schriftelijk en mondeling kan solliciteren.

    • Met als doel, door expertiseoverdracht echt inhoud te geven aan die zelfredzaamheid.
    • Met als middel, een sterk voorgestructureerde aanpak door gebruik van een reeks checklists, welke een vertaling zijn van de huidig gehanteerde sollicitatietaal.
    • Met als motto, “ ervarend en activerend solliciteren”.
De naam MIDAS

MIDAS ontleent zijn naam aan het huisdier van deze loopbaanadviseur, de hond Midas. Die ontleent op zijn beurt die naam aan de mythologische koning Midas. Daarnaast kunt U de naam ook lezen als Methodische Instructieve Digitale Activerende Sollicitatieondersteuning.